söndag 1 augusti 2010

Paj och slappdag

Igår var en mysdag med en del syende och vänner. Jag spontan-inbjöd två norrköpingskompisar på middag,  och hade en annan kompis där på dagen. Trots att middagen blev grymt sen så blev poängen helt okej. Jag och kompis E fick ta en smörgås och en tallrik fil, för att inte bli helg uthungrade, då övriga gäster beräknades anlända först klockan åtta. Tur var väl det, för både de och J var försenade och dök inte upp förrän efter nio istället... Hur som, det blev en sen kväll, men min interna morgonväckarklocka väckte mig som vanlig kl åtta på morgonen! (det är ungefär en och en halv timme senare än jag normalt går upp till vardags). Pga att jag var så trött, så låg jag kvar och läste till klockan 11, då J resolut dukade fram frukost vid teven. Det blev en frukostfilm :) Lagom slapp och mysig dag alltså. Detta ledde till att vi bara ätit frukost och middag idag, många poäng kvar, så idag unnade vi oss en hallon-björnbär-blåbärspaj med glass, mmm! och att den fick plats i dagskvoten säger en del... Jag kan likaväl skriva ner receptet för den som önskar. ingen direkt smalmat men ibland kan man ju unna sig... Vi gjorde denna i en halvstor form, så använder man en vanlig får man dubbla recepetet.

Smulpaj med bär 2-4 port (17 pp för hela)
50 g smör
ca 4 msk havregryn
1/2 dl vetemjöl
2 msk ljust muscovadosocker
1/2 tsk vaniljpulver (utan socker)
2-3 dl bär (björnbär, blåbär och hallon i mitt fall)
1 msk muscovadosocker

Blanda ihop smör, havregryn, vetemjöl, socker och vanilj till en smulig deg.
Blanda frysta bär med socker i en minipajform.
Smula över degen och skjuts in i ugnen på 225° i ca 25 minuter. 
Severa med glass eller kesella vanilj eller vad du gillar.

Ha det
/Annan

1 kommentar:

  1. Sv: Ja, det stämmer jag använder mig sällan av VB och AP, endast vid speciella tillfällen och då brukar allt ryka men det är någon vecka i månaden kanske. Annars försöker jag hålla mig till mina dagliga. Men det blir svårare och svårare nu när de blir färre. Joggingen är en överraskning, trodde aldrig att jag skulle klara av det men det går om man vill. Tack för komplimangen! Känner mig ganska duktig nu också, gäller att komma ihåg det när svackan kommer. =)

    SvaraRadera