måndag 9 augusti 2010

om att avstå igen

Hej,
Igår skrev jag om att avstå när man inte riktigt vill. Jag hamnade i ett sammanhang som jag inte planerat in och som jag inte ville lägga mina dyrbara poäng på. Men det gick, jag höll mig i skinnet och såhär i efterhand så är jag glad över det! Igår var en planerad födelsedagsfest. Innan trodde jag dessutom att det var planerat utgång, men det blev inte så och det var en väldigt mysig hemmafest istället. Iaf. Den här gången hade jag ju räknat med festen och tänkt ut hur jag ville hantera utsvävningen. Jag testade denna gång att byta ut middagen mot en i princip pointslös grönsakssoppa och ett knäckebröd. Sedan gjorde vi vår berömda mixade melondryck, som jag nämnt tidigare och så hade jag med malibou (mmmm) som är något av en favorit. Dessutom inhandlade J både lime och mynta att piffa upp sina ölar med och det gjorde mina drinkar så mycket bättre med! Eftersom drickat togs med eget så var det ju ganska enkelt att planera hur mycket som fick slinka ner.
Den här gången kändes det väldigt bra att avstå, eftersom jag kunde dricka det jag ville, med lite kontroll, och slapp sitta med ett glas vatten och känna mig trisst. Slutsatsen är att om jag har hunnit tänka igenom dagens disponerande av poäng, speciellt när det vankas specialomständigheter, så mår jag mycket bättre. Då kan jag välja i lugn och ro vad jag ska avstå ifrån.

Grönsakssoppan vi gjorde igår var dessutom väldigt god! Så här kommer det improviserade receptet:

Varmgul grönsakssoppa 2-3 port (0,5 pp)
1/2 blomkålshuvud
3 morötter
1 gul lök
1 tsk olja
7 dl vatten
1 buljongtärning
Vegeta buljong tills det blir gott.
Persilja

Hacka blomkålen och löken. Riv morötterna grovt. Fräs lök i lite olja (1 tsk räcker). Lägg sedan i övriga grönsaker och fräs en kortis. Häll på kokande vatten och lägg i buljongtärningen. Låt koka tills allt är mjukt, smaka av med  vegetabuljong, salt och peppar. Mixa soppan och lägg i hackad persilja. Servera!

Som sagt, en bra soppa att ta till då man har slut på poäng och ändå vill behöver bli mätt.
Ha det fint
/Anna

4 kommentarer:

  1. Det är en sån skillnad i hur man tänker nu jämför med innan VV tycker jag. Tidigare hade jag aldrig tänkt två gånger över att man lyxade till det två dagar i rad men drinkar och fest. Nu är allt annorlunda. Jag kanske inte är värd glass varje dag, fikabröd varje rast osv. Nu har jag inte varit en sån som alltid tar men godis har varit en av mina fallgropar, det kan jag ha köpt något, även om det kanske var något litet, varje dag.

    Nu unnar jag mig att njuta planerat i stället för att småäta något halvgott titt som tätt.

    Jag är en sån som föredrar hemmafester. =)

    SvaraRadera
  2. Hej! nu är iallafall din blogg med i listan! Tipsa gärna dina fina besökare, vill du så kan du lägga till en bloggknapp på din sida. Koden till knappen finns under senaste inlägget.

    Hoppas helgen har varit bra och att det blir en trevlig måndag imorgon :o)

    /viktbloggarna

    SvaraRadera
  3. Hej snygg-O! Jag blev helt inspirerad av soppan och ska nu koka en gammal klassiker: 0-pointssoppan! Ses om nån timme! :)
    KraM!

    SvaraRadera
  4. Elin: jag håller med du. Hemmafester brukar nästan alltid vara att föredra :)
    Yllet: Bra! Vi sågs!

    SvaraRadera