onsdag 4 augusti 2010

Falafel

Nå, jag har inte ätit falafel idag, men jag lovade publicera ett recept som jag använt och som resulterar i mycket goda sådana. Lite pyssel, men värt. Dock icke pp-beräknat. Om någon snälling gör det så säg till så skriver jag dit det sen.

Falafel
1 pkt torkade kikärtor
6-7 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1 tsk koriander
1 tsk cayennepeppar
1 gul lök
1 stort knippe bladpersilja (fryst går också bra)
1 dl ströbröd
½ dl yoghurt
2 tsk salt
Olja (raps- eller majsolja tex.)

Lägg kikärtorna i blöt över natten. Det blir ca 2 liter kikärtor efter uppsvällning. Häll av vattnet och skölj ordentligt. Plocka bort fula och gröna ärtor. Mixa kikärtorna i lite olika konsistenser, detta gör att falafeln binder ihop bättre. Mixa några deciliter ihop med yoghurten till en slät massa, mixa sedan resten i omgångar till en grynig konsistens.

hacka persiljan, skala och hacka lök och vitlök, rör ner detta samt ströbröd och kryddor i kikärtsmeten. Konsistensen du vill åt är att den knappt binder samman. Är degen för torr, häll på yoghurt eller vatten, om den är för blöt så kan du använda mer ströbröd.



Fyll en stor, djup stekpanna/kastrull med drygt en cm. neutral olja. Värm oljan, men inte för mycket. Falafeln skall genomstekas innan den blir för mörk på ytan. Det kan vara bra att ha ett lock i närheten att täcka med om olyckan skulle vara framme. Jag har hört att köksfläkten inte ska användas vid fritering också, men kanske är som allra farligast vid gasspis?

Forma små biffar/bullar.  Vi formade som små puckar som var ganska platta men lite större. Fritera en biff tills ytan är brun (som du vill ha den) och smaka av. Justera eventuellt kryddning och konsistens på övrig smet.

Fritera resten! En hålslev är ganska bra att ha, men ej nödvändigt. Falafeln är godast ny och fräsch, men självklart frys in när du ändå står och gör!


2 kommentarer:

  1. Oh, detta recept ska sparas. Vet inte om jag har mage att fritera nu med vv och allt men definitivt att det ska testas sen när jag lärt mig ligga lite mer still.

    Tack!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt jättegott!
    Jag tror iofs att man kan steka dem också, men det blir ju inte samma sak... Svårt att mäta olje-mängden som går åt också. Antar att man kan mäta upp det man häller i stekpannan och de man häller ur sen :)

    SvaraRadera