torsdag 19 augusti 2010

Paella med bulgur

Idag har jag dykt och andats under vatten första gången! :) Det var en hel del övningar som jag var nervös över men det gick bra faktiskt. Blir spännande med nästa lektion nu. Efter dykningen passade jag på att simma några längder i simbassängen. Det blev bara 450 meter då jag var rätt uthungrad vågade jag inte ta ut mig för mycket...
Jag simmade idag med masken på (cyklop alltså) och det gick skitbra. Jätteskönt när man slipper få vatten i näsan + att det är skitbra att se bra...

Vägningens resultat ser man här bredvid, men jag kan avslöja att det blev  -0,3kg, helt ok. Som sagt förra veckan vägde jag mig i lätt sommarkjol och linne, medan veckans vägning blev i jeans och tröja. Så det måste ju verkligen ha gått ner tänker jag :)

När jag kom hem lagade jag mat för första kvällen denna vecka. Tänkte bjuda på receptet här. Huvudreceptet är hämtat från MåBra-tidningen men jag har räknat själv och ändrat litegrann...

Paella med bulgur 4 port (7pp/port)
2 dl bulgur
2-3 vitlöksklyftor
saffran
2 tsk olja
4 dl vatten
knappt 1 buljongtärning (fisk eller kyckling)

2 paprika
1 purjolök
1 liten squash
1/2 paket sockerärtor
1 burk räkor
1 burk musslor
2 tsk olja

Börja med att pressa vitlöken och fräsa den i olja. häll på bulgur, saffran, vatten och buljong och låt koka i 10 min (eller enligt anvisning på bulgurn). Hacka grönsakerna (jag tog vad jag hade, det är inget kritiskt enligt mig). Fräs grönsakerna i olja och krydda med salt och peppar. Jag tog även lite torkad svamp i, det kan man ju göra om man har någon.. MåBra föreslog att fräsa med räkor/musslor, men jag föredrar att lägga på dem när maten är klar, annars kan de lätt bli sega och det är icke kul.
Ät och njut av denna mättande måltid för ynka 7 pp!!
Därför måste jag fika lite nu! hmm.....
och så läsa lite i dykboken...

2 kommentarer:

  1. Grattis till minus!! Ja det där med att byta vägningskläder kan betyda massor på vågen. Ett par jeans väger 1kg mer än en lätt sommarkjol ;)

    Kul att du provar lite annorlunda recept då blir man lite sugen själv hi hi :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Gud så gott! :D
    och grattis till minuset.

    Krams

    SvaraRadera