måndag 17 januari 2011

Scones

Jag tycker det är dags för lite recept här! Så nu kommer söndagsfrukostens goding, magra scones. De var faktiskt förvånandsvärt goda, speciellt när man vant sig litegrann :)

Scones m. kesella 1 kaka 4 bitar (4pp/bit)

1 dl vetemjöl (jag tog special)
1 dl grahamsjöl
63 g kesella 1%
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
1/2 dl russin (eller något att som man gillar?)
3/4 dl vatten

Kladda ihop allt till en något kladdig deg. Forma till en kaka och lägg på bakplåtspapper. Dela i ett kryss mitt över (denna lilla detalj glömde jag dock :( )
Grädda i 250grader i 10 min.  (Eftersom jag glömde skära kakan, så var den rätt degig när jag fick ut den och skar i tu, men det grejjade sig genom att slänga in bitarna igen, på lite lägre värme i typ 6-7 min till. ) (Eventuellt var det detta som gjorde mina scones väldigt krispiga och goda? )

och ps. dagens vikt -0.6 sen sist. Det är väl helt okej?

2 kommentarer:

  1. Grattis till nedgången!tycker det är helt ok, bra också tom! =O)
    Och lite magrare scones är ju helt klart att jag måste testa!
    Med russin låter ju jättegott dessutom =O)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Snart 60-talet!

    Pepp fr mig!

    SvaraRadera