onsdag 4 januari 2012

2011

En liten personlig årskrönika
Som vanligt är den mest till för att hålla reda på saker själv, men eventuellt kan det intressera någon.

Vikten
Det här året började med att jag kände mig i form. Jag hade fyra kilo till målvikt. Det skulle jag klara lätt kände jag! Nu visade det sig inte vara så lätt. Jag höll den där vikten i ungefär ett halvår, men senaste halvåret har jag tappat little by little och året slutar med att jag har gått upp ungefär 8 kg istället. Så nu är det alltså 12 kg till målvikt. 

Maten
Under 2011 satsade jag nog mer på träning än på mat kan man säga. Det fungerade ändå hyggligt under ett halvår ca. Då jag stod still. Men jag lyckades inte riktigt komma igång med räknande även om jag gjorde några halvhjärtade försök. 

Löpning
Den 16:e mars förra året började jag löpträna. Jag följde ett träningsprogram som mynnade ut i att jag kunde springa blodomloppets 5 km. Därefter fortsatte jag sporadiskt. Summasummarum hann jag med 43 löppass det året. Det här är det mesta löpträningen jag kört i hela mitt liv, så det får man ju vara nöjd med.

Klättring
Jag började klättra mer regelbundet under det här året. Under vårterminen blev det nästan en gång i veckan och jag kände att jag kom vidare. Under sommaren fick jag chansen att komma ut några gånger med och nu under höstterminen så har det blivit mer sporadiskt tyvärr. Mest pga att min klättringspartner haft svårare att komma till.

Simning
I år har jag gått crawlkurs, som vanligt börjar det blir nu...  Jag började som nybörjare och fortsatte i en avancerad grupp. Där har jag nu gått i tre terminer om jag inte minns fel. I år påbörjar jag min femte, det är fortfarande ganska kul och man blir trött, så det är ju bara att köra!

Axlarna
I år när jag blev trött på mina axlar så gick jag för första gången till en akupunktör. Det hjälpte i början då jag gick en gång i veckan i en intensiv period. Men tyvärr blev det lite dyrt så jag började sträcka på tiden och det ledde väl till att det inte hjälpte lika mycket. Jag körde periodvis med gummibanden, men det är svårt att få kontinuitet på det. Jag har legat på spikmattan var och varannan dag. Jag kan inte säga att det varit bättre eller sämre detta år, det går i perioder fortfarande. 

Bettskena 
Efter två uttjänta bettskenor bad jag min tandläkare om remiss till någon som faktiskt kan något om bettskenor. Detta gjorde jag i mars första gången. Då jag kom på återbesök i augusti fick jag vet att remissen aldrig skickats in. När jag ringde en månad senare fick jag veta att den skickats till fel instans och i septembers slut så fick jag till slut besked om att remissen fann på rätt plats! Så långt. Men dock så har de lång väntetid, och jag fick besked om att jag inte behövde höra av mig innan årets slut i allafall. Nu är det nytt år, så kanske kan jag hoppas på att få en tid där snart? 

Mål
Jag hoppas att 2011 blir året då jag får ordning på mina axlar-huvudvärk och stress. För att göra detta har jag några olika strategier som är delmål i sig:
- Träna: jag vill se till att träna regelbundet, simma, jogga och klättra samt dra i gummibanden. 
- Behandling: jag ska gå hos en sjukgymnast/terapeut, detta kan nog hjälpa både yttre och inre spänningar.
- Kreativitet: Jag vill tillbaks till viljan att skapa, och inte hejda mig för att "det kommer ändå inte bli klart". Det är något nytt dåligt tänk som jag börjat med och jag vill bort från det.
Hemligt: och så en ändring jag vill få till som jag inte vill dela här. Viktigt, jag hoppas på den.


1 kommentar:

  1. mat och vikt -räcker upp handen, där känner jag igen mig.
    om jag bara fick känna igen mig i löpningen och annan träning också ;)
    du är grym!
    tråkigt att de slarvade bort dig men BRA att du stod på dig och så håller jag tummarna för att du får tid snart, och att det där hemliga som du skrev om slår in också =)
    SÅ ska du försöka bräcka 43 pass detta år månne? Heja heja! =)

    SvaraRadera