måndag 13 juni 2011

En joggingrunda till (26) och en läst bok

Nu tror jag att jag har kommit igång igen! J var med mig ut i torsdags som sagt och redan då sa jag att på söndag blir nästa gång. Han följde med då igen (!) trevligt för mig, så har han bestämt sig för att träna med mig ett tag för att liksom ge jogging en chans. Igår sprang vi 20 min och sedan koordinationslopp som de kallade det. Det fanns i ett av alla de träningsprogram jag läst om. När vi sprungit färdigs så joggade jag väldigt lugnt som avslutning istället för att gå, det var skönt att känna att man orkade det även efter detta hets, men när vi var framme vid cyklarna igen och jag såg att vi sprungit 4.5 km ihop, så kände jag att jag ville springa den sista 0.5:an också. Så det gjorde jag, väldigt långsamt men ändock!

I helgen köpte och läste jag Haruki Murakamis bok Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Jag har läst andra av hans böcker och gillar dem. Denna bok handlade om honom själv och hans förhållande till löpning. Han springer ett maraton om året och har även tävlat i triatlon och gjort ett ultramaratonlopp. Jag är absolut inte på den nivån, men måste säga att boken inspirerade mig på flera sätt. Dels att jag undrar hur långt jag skulle orka träna till att springa och dels hur man rent mentalt tar sig igenom ett lopp. och andra saker med :) 




Efter löprundan igår, så pratade vi lite om vad J tycker är vettiga och stimulerande mål. Han är inte helt begeistrad i löpning men hans funderingar gick mot att han nog skulle tycka det var en större prestation att springa en längre sträcka än att klara av att springa på en viss tid.
Så vi pratade en liten stund om det. Jag har tidigare sagt att jag inte är intresserad av det, utan mer av att förbättra tiden. Jag ser mig inte som någon segis, utan mer explosiv. Men efter att ha läst boken ovan så finns det något som tilltalar mig i att testa. Så jag funderar nu på om det ska bli en mil trots allt. Dessutom har jag ju ett träningsprogram för att klara av att springa 10km från 5 på 12 veckor från samma bok som det program jag följde tidigare. Jag gillade det, varva att gå och springa, så nu funderar jag på om det inte är det jag ska satsa på ändå... :)
Ev börjar jag redan ikväll!
Skönt att inspirationen är tillbaka....
/Annan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar