fredag 18 maj 2012

intervall

Idag körde E och jag lite intervaller. Det var rätt jobbigt måste jag säga. Vet inte om jag gillar det, men det var min idé :)
Jag hittade ett intervallpass på nätet som vi körde i en förkortad version.
Vi körde
5 min lätt jogg för uppvärmning.
ca 300 m höga knän, spark i baken och indian-hopp om vartannat. Sedan gick vi lite medan vi läste på lappen vad nästa grej var.
det var 3*  50 meter stegrande löpning, varav de 25 sista på max.
Vi mätte upp distansen mellan lyktstolparna på ett ungefär och körde den.

Sen kom själva passet vilket skulle vara 100 m * 10, men vi körde bara 8.
Vi körde 4 stolpar varje gång och försökte köra på typ max.
Max blev dock långsammare och långsammare. Mellan varje så gick vi ungefär en eller två stolpar.
Därefter så gick vi lite längre för att komma ner i puls och så sprang vi i kanske 5 minuter. (Det skulle varit 10), lungt. Sen gick vi lite för jag orkade inte springa mer, men sen började vi springa lite på slutet igen, kanske 3 minuter? På slutet var en uppförsbacke som vi hetsade uppför och sedan blev det bara en sväng innan jag gav upp.
Det känns i benen och jag blev mer andfådd än jag brukar så det var nog ett bra pass.

I helgen ska vi till mina föräldrars landställe och min plan är att jag ska springa en runda på söndag också, men vi får se hur benen mår. Vi tar med cyklar så jag planerar även att ta en cykelrunda, men vi får väl se hur det går med alla planer. Förhoppngsvis ska det även bli en del "ta det lugnt".
Ha en fin helg!

3 kommentarer:

  1. Men herregud va ambitiösa ni är! Imponerad kusin här! :) Vore verkligen kul om vi kunde se till att pricka in någon tid tillsammans på ert landställe i sommar! :D

    sv: tack så jättemycket, är verkligen vackert när man kommer ut på "vishan" här nere i Skåne!

    SvaraRadera
  2. Intervallträning en gång i veckan är bra för att träna hjärta och lungor att klara mer. Gör om det en gång i veckan så märker du stor skillnad från gång till gång!

    kram, pernilla be

    SvaraRadera
  3. Intervaller har jag hört ska vara riktigt bra för kondisen och det låter som ni kördd på riktigt bra!
    Däremot tror jag inte det skulle passa för mig, om jag slutar springa så orkar jag inte starta igen ;)

    SvaraRadera