måndag 10 oktober 2011

I fixartagen hela dagen

I går  var något av en fixardag. Det är trevligt med såna tycker jag!
Särdeles trevligt är det när man kan ta igen sig och titta på allt man gjort :)
På morgonen bakade jag två sorters bröd och en rulltårta, samt diskade efter mig.
Efter frukost och avslutat bak, var det dags för lunch, sopplunch närmare bestämt.
Det var en god och snabblagad morots och räksoppa. Recept kommer nedan.
Sedan var både J och jag ute trädgården och fixade. Jag beskar körsbärsträdet och J klippte gräs. Jag klippte även ner grenar från häcken och skapade på så sätt plats i den öppna komposten.
Eftersom vi haft vår första frostnatt, så var det dags att ta in växthuset. Två plantor med paprikor på tog jag in men tomatplantorna skrotades. En av dem hade några orangea små bollar som fick komma in. Men att tro att knappnålsstora små gröna bollar ska hinna bli något av, nej det verkar väl entusiastiskt. De fick åka i komposten istället!
Efter detta åt vi rulltårta och mackor. Sedan byttes lakan och syddes upp gardiner. Jag har förmånen att ha en sambo som ockås gillar att sy, så han sydde nya omtag, medan jag nålade och nålade upp gardinerna.
Det blev fint!


Sen var klockan närmre åtta och jag kom på att vi borde ha ätit middag. Så vi gjorde det.
klart slut, over and out.

(ja, det var nog ett lite segt inlägg, jag inser det :) )

Recept:
Morot- och räksoppa
3 morötter
1 gul lök
1/2-1 tub räkost (eller kräftost som jag hade hemma)
1 dl matgrädde
2 fiskbuljongtärningar
1 l vatten
dill
Räkor

Skala och hacka löken, fräs den i lite smör eller olja. Skala och riv morötterna grovt, lägg i dem i grytan.
Häll på förkokat vatten och buljongtärningar, tryck ner en halv tub mjukost (receptet jag följde sa en hel tub, jag hade bara en halv), tillsätt även matlagningsgrädden. Låt det koka tills morötterna är mjuka (5 min?)
smaka av som du behagar (jag var nöjd ändå) salt, peppar och kajenpeppar fanns på förslag. Lägg i lite hackad dill.
Räkor, ja. alltså, om du vill ha räkor, så ta det. Lägg i dem i tallriken innan du häller på soppa så slipper de bli sega. Detta var mumsigt :)

2 kommentarer:

  1. Snacka om att få mycket gjort!Du/ni verkar ha haft
    riktigt effektiva helgen=)
    Soppan lät god, men det är sällan jag har mjuktubost hemma så får se om den testas =)
    Men jag blev väldigt sugen på soppa, äter väldigt sällan soppa...
    =)

    SvaraRadera
  2. Flitiga :) Härligt team! Och oppan lät smarrig så den ska jag testa :)
    Kram

    SvaraRadera