onsdag 3 november 2010

Mätning

Idag är det egentligen vägdag. Ja redan där ser man vartåt det barkar eller hur. Dvs. jag skippade det idag. Jag har faktiskt haft en ganska dålig slutet på vecka och inte skrivit i min checklista. Nu har jag lingonvecka och vet att det gör vikten högre bara det. Trots det så kom J för ovanlighetens skull ihåg att vi brukar mäta mig på onsdagar. Jag hade tänkt strunta i det också, men när han kom ihåg så kände jag inte för att dissa det, så vi mätte. Måtten var inte minusmått, några stod still och några hade växt. Så jag blev lite låg. och tänkte en extra runda på att jag inte skött list-skrivandet. Sen blev jag tröstad av min fine och så fick jag en ny pepp. Så allt jag behöver göra denna vecka är att skriva i checklistan alla dagar, så ska vi gå på bio nästa onsdag. :) Det klarar jag ju hur lätt som helst! Men jag behövde det idag. Jag har även internt med mig själv bestämt mig för att inte äta mer än 29 VB. Det klarar jag också. Supert!
Så nästa vecka ska jag väga mig. och ett litet löfte såhär i cyberspace; om jag inte skulle klara detta, så lovar jag ändå att gå och väga mig nästa vecka.
Här kommer dagens lunchrecept, gott och nyttigt!

Blomkålssoppa med räkor (valfria) 4 + 1 pp
1 medelstort blomkålshuvud
1 medelstor gul lök
2 tsk olja
Buljongtärning
5 dl vatten
1,5 dl Matlagningsgrädde
salt, peppar
4 dl räkor
Hackad persilja
(Olja)

Hacka blomkålen, dela i små buketter. Hacka löken. Fräs detta i olja i några minuter smula också ner buljongtärningen. Häll på vattnet och låt koka tills allt är mjukt i 10 min ca? Mixa soppan med stavmixer och rör ut grädden i soppan. Smaka av med salt och peppar.
Blanda räkorna med persilja och eventuellt lite olja om ni vill. Servera soppan genom att lägga räkor i botten på tallriken och hälla på soppa.
Det här var supergott och lite lyxigt med räkorna. Skulle även fungera som en förrätt tror jag?
Om man itne vill äta räkor, så skulle jag föreslå att man blandar lite olja med persilja och kanske pressad vitlök och ringlar i soppan vid servering. Alternativt kan man hälla i persilja bara så att det marmorerar soppa lite.
Mums!

/Annanpannan

1 kommentar:

  1. Jag känner mig hopplös då jag inte skriver matdagbok, jag äter alldeles för mycket då =OS
    Vad roligt med bio som pepp!
    =O)
    Roligt med recept också =O)

    SvaraRadera