tisdag 12 oktober 2010

Soppa


Testade att skicka en bild via mobilen idag. och det gick ju. Nästa gång vågar jag kanske skriva något också :)
Det här är en fredagskvällstomatsoppa som jag gjorde, just det, i fredags!
Ta helt sonika ungefär det här:
1 gul lök
Några eller två morötter
lite olja kanske 1 msk högst
1 burk krossade tomater
1 tumme ingefära
1 vitlöksklyfta
1 buljongtärning
1 liten skvätt saffran (kanske ett halvt paket?)
vatten tills det känns bra, kanske 5dl eller så?

Såhär gör man:
Man hackar och fräser så det står härliga till. Morötterna och ingefäran rev jag. Sen får allt koka ihop sig i någon kvart eller längre om man har tid. Sen mixar man allt till en fin konsistens och ja. så enkelt var det :)
Sen strösslade jag på lite hackad basilika och gräslök. J fick hackade selleriblad som vi fått ifrån årstiderna (jag äter inte sellerisaker tyvärr). Eftersom soppan i sig är i princip poängfri (eller 1 poäng om man ska vara noga) så kan man med fördel äta goda mackor till. Det gjorde vi.
Recept på dem kanske kommer en annan dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar