tisdag 19 oktober 2010

Havregrynspannkakor med äpple

Igår blev det en kombination av recept jag hittat lite varstans. Havrepannkakor har jag tipsat om förr, nyttigt och tuggigt :) Men så har jag läst här och var om äppelplättar, det låter ju så gott, så varför inte kombinera?


Havrepannkakor med äpple 7pp
1/2 dl havregryn
1 dl mjölk
1 ägg
1 nypa salt
1/2 äpple
1 nypa kanel
1 tsk smör

Blanda havregryn, mjölk, ägg och salt och låt stå i 10 min. Skiva äpplet tunt och pudra lite kanel på båda sidor.
Värm en stekpanna, lägg i hälften av smöret, låt det smälta bubbla och stanna av. Häll i hälften av smeten om du vill göra pannkakor, lägg på några skivor äpple och låt pannkakan stanna till. Vänd.
Vill du göra plättar så tror jag det är enklast med en plättlagg och då kan man helt enkelt lägga en äppelskiva i varje plätt. Jag åt detta med lite keso, kanske med vaniljpulver? Ät varm!

1 kommentar:

  1. Tack! Jag har tittat själv och jag har andra foton också sen början som jag peppar mig själv med och som jag tar efter varje delmål.

    Dem är intressanta! ;)

    SvaraRadera