måndag 26 mars 2012

Grön soppa

Roligare att berätta.
jag improviserade ihop en sjukt god soppa igår! J sa imorse att det var verkligen en god soppa igår, jag tänker på den fortfarande. Med tanke på de sjukt enkla ingridienserna så känns det som ett superbetyg!

Grön soppa
1 liten gul lök
2 potatisar
1 Broccoli (liten)
1 liten bit kål (ungefär stor som en halv tennisboll (jag kom inte på något bättre :) ))
2 dl gröna ärter
1,2 l vatten
2 kycklingbuljongtärningar
1/2 dl vispgrädde
Rivet skal av en halv citron + lite saft
lite persilja
svartpeppar
salt

Jag hackade löken och fräste den i olja. Under tiden skalade och hackade jag potatis i tärningar och fräste med dem med löken. vitkålen följde samma väg. Sen började det hetta till, så jag kokade upp vatten i vattenkokaren (en vana jag har) och slog på det tillsammans med två buljongtärningar. Jag delade på broccolin i buketter, och stammen skalade jag, därefter hackades innerdelen ner och all broccoli hamnade i grytan.  Sedan kokade hela härligheten i 10-15 minuter tills grönsakerna ungefär blivit nästan mjuka. Efter kanske 5-10 minuter la jag även i ärter (frysta).
Sen orkade jag inte vänta längre fast grönsakerna inte var helt helt mjuka utan mixade soppan med mixerstav. Jag rev ner lite citronskal och mixade mixade. La även i lite persilja (fryst). Det blev jättegott redan där. Så om man vill ha en sjukt mager soppa så kan man med fördel hoppa över grädden I tell you!
Men jag råkade ha grädde hemma, och det är ju oftast en liten höjare för smaken, så jag hällde i! Sedan smakade jag av med svartpeppar, lite salt och kanske 1 tsk citronsaft.
Jag blev själv förvånad, men det var faktiskt över förväntan gott. :)
Mums.
Jag rekommenderar att äta någon liten macka till. Men bullar går också bra. (för det gjorde vi) (men då blev det inte sjukt så nyttigt längre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar