lördag 31 juli 2010

Lunch i gröngräset

... eller iallafall i solstolen :)
Idag skulle jag göra slut på halloumin som var kvar sedan sist och detta resulterade i en mycket god lunch. Något inspirerat av paprikapastan nedan, men ändå inte alls samma maträtt. Det slår mig att jag skulle haft en bild. Därför kommer nu en bild!

Svamp och bön-ris med halloumi  till 2 port. (9pp/port.)
150 g champinjoner
1 pkt färska hariots verts
1 vitlöksklyfta
1/2 dl fryst persilja
1 msk olja
60 g halloumi
1 tsk olja
1 dl ris
Buljong ( jag använde Vegeta)

Koka riset med buljong enligt anvisningar på paket (inget salt behövs).
Dela bönorna i tre delar, koka ca 5-7 minuter, i buljong eller lättsaltat vatten.
Hacka champinjoner och lägg dem i en stekpanna. Låt dem svettas lite, lägg därefter i en klick olja.
Hacka vitlöken och lägg i stekpannan, låt fräsa ihop med svampen. Häll av bönorna och stjälp ner dem i stekpannan tillsammans med övrigt. Låt fräsa ihop några minuter och häll sist på persilja som röres i. Salta och peppra efter smak.
Stek halloumi skivor i 1 tsk olja tills de blir gyllenbruna.
Jag la upp ris, därefter på med svamp-bönröra, därefter på med halloumi.
Servera genast!

2 kommentarer:

  1. halloumi alltså.. Jag har provat det en gång, det var som gummi.. och då försökte vi grilla det.
    Nu har jag mozarella och pruscotti hemma, tänkte göra pizza nån dag. Undrar om det är propointsvänligt?

    SvaraRadera
  2. Sådär va? :) Men det är supergott.. Gör man det själv så borde det gå att anpassa hyfsat iaf?

    SvaraRadera