onsdag 28 juli 2010

Ett recept för kvällen

Ikväll blir det ett recept från ICA:s hemsida, propoints-beräknat av mig. Detta innebar att jag drog ner lite på oljan, men annars är det oförändrat. Jag kan inte svara för smaken... än! Hoppas det blir gott, men jag är sjukt sugen på halloumi, det är ju såå gott! (Bilden är ICAs, inte min)

Pasta med halloumi och paprika, 4 port (10 pp/port)
300 g pasta
3 paprikor (gärna blandade färger)
2 vitlöksklyftor
1,5 msk olivolja
1 dl fryst hackad persilja
salt och peppar
1 paket halloumi (250 g)
0,5 msk olivolja
Gör så här

1. Koka pasta enligt anvisning på förpackningen.
2. Dela, kärna ur och skär paprikor i strimlor. Skala och skär vitlöksklyftor i tunna skivor. Fräs paprika och vitlök i 2 msk olivolja i en stekpanna ca 5 minuter. Blanda i fryst hackad persilja mot slutet. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar.
3. Skär halloumi i 2-3 cm stora bitar. Stek halloumin runt om på hög värme i 1 msk olivolja 1-2 minuter, tills den fått fin färg.
4. Häll av pastan och blanda med paprikafräset och den stekta osten. Krydda med salt och peppar.

En uppdatering: det visar sig att detta recept var faktiskt fantastiskt gott, J och jag sätter upp det på vår lista alla gånger. Två saker gjorde rätten: 1. Haloumi, naturligtvis! Sååå gott :) 2. Pasta med vitlök och persilja, det är ju alltid rätt! Paprikan fungerade med, så då var man hemma! Nästa gång skulle jag tom kunna tänka mig ännu mindre olja.

2 kommentarer:

  1. Härligt med en till blogg. Det där ser ut som en maträtt helt i vår smak! ÄLSKAR halloumi. Undrar om den kommer testas till middag redan i morgon. Så får det bli! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. :) Tack!
    MM, det var verkligen gott. Hoppas få höra hur det smakade i era munnar:)

    SvaraRadera