onsdag 28 juli 2010

Ett första inlägg

De sista veckorna har jag läst lite i bloggar hos människor som, liksom jag, försöker gå ner i vikt. Det är väldigt inspirerande och jag känner att jag också vill dela med mig av resan. Kanske mest för egen del, en blogg blir ju lite av en dagbok. Jag får suget av att kunna publicera mina resultat och verkligen se att saker händer. Jag är även rätt intresserad av matlagning och så och blir inspirerad till höger och vänster av olika recept, speciellt såna som är pp-beräknade. Min ambition är att även jag ska lyckas dela med mig av några såna i sinom tid, vi får se!

Min vikthistorik

Jag följer Viktväktarnas kostprogram och det går rätt bra. Då jag skrev in mig hade jag startvikt 86.9 och nu ligger jag på 79.5. Jag påbörjade dock viktresan redan i början på året, jag hade då ingen invägning men jag vet att jag "svävat" in över 90kg strecket i år. Någon gång i mars bestämde jag mig för att sluta äta godis och sötsaker var och varannan dag. Jag bestämde en dag i veckan som var okej och så höll jag mig till det. Det gick bra, men jag kände inte att det gav några direkta resultat, det var lite för ostrukturerat  tror jag. Jag kom iallfall till en punkt där jag kände att nu vill jag verkligen göra det här. Det enda som fattades var ett redskap. Jag funderade på Viktväktarna, men visste inte om det var något för mig. Det som talade för var att många jag känner varit med, och lyckats gå ner. Det som talar mot är nog att det kostar ganska mycket pengar och att det känns lite "amerikanskt" plast-peppande. Jag vet inte om ni förstår hur jag menar :)
Jag började iallfall att äta mindre av i princip allting, samtidigt som jag höll kvar min sötsaksbegränsning. Men när en vecka gått, då jag i princip kännt mig hungrig varje dag och därtill osäker på hur mycket jag borde äta för att hålla mig på en lagom nivå, så följde jag med min vän till VV. Det som tilltalar mig är: 1. Att jag har fasta ramar att följa, jag vet hur mycket/lite jag kan hålla mig till för att det ska gå bra. 
2. De förespråkar inte hetsbantning utan att minskningen sker med högst 1 kg i veckan.
3. Jag kan äta mig mätt, eftersom grönsaker bara är 0 pp, så är det ingen risk att man behöver gå hungrig. Då är det bara att proppa in lite mera morötter :)
4. Jag kan äta vad som helst, bara jag räknar.
Så i stort sett är jag nöjd med detta. Jag hoppas kunna gå ner minst lika mycket till varför inte ända ner till 65 kg? Tja, så långt sträcker sig inte planen, men det vore tufft!
hej sålänge

1 kommentar:

  1. Hej!

    Och tack för titten! Jag använder mig inte av någon metod eller diet. Brukar bli så ruskigt stressad och maniskt av det och allt kretsar bara kring mat. Jag försöker istället äta efter tallriksmodellen, inte backa och ta en portion till, försöka att äta på samma tider varje dag, få med så många bitar ur kostcirkeln som möjligt, till varje måltid.

    Däremot så ligger väl vv gamla points system i grunden och att jag kommer köra deras system, med att ge mig själv en guldstjärna vid varje - 3 kg

    Lycka till!

    // Kram Anna

    SvaraRadera